Het meest gespeelde spel ter wereld heeft een make-over gekregen, Tetris kan vergeten worden, de PSP is een pareltje rijker, genaamd Lumines. De eerste game die écht een dimensie kan toevoegen aan het jarenoude concept van Tetris. Maar wat is nu de kracht van Lumines?
De Gameplay: We kennen natuurlijk allemaal het idee achter Tetris wel: Verschillend gevormde blokjes stapelen om zo hele rijen te maken, deze rijen verdwijnen en zo verdien je punten. Simpel en heel verslavend. Lumines pakt dit idee, schudt het eens flink door elkaar, voegt er een heleboel kleuren aan toe en de hele formule is weer nieuw leven in geblazen. Vanaf nu geen blokjes met verschillende vormen meer, maar vierkante blokjes, bestaande uit 2 kleuren, met verschillende patronen. De bedoeling is om met dezelfde kleuren aaneenschakelingen te maken die ook elk een vierkant blok (of meer) vormen. Het idee klinkt simpel, het ziet er ook zo uit, maar het is zeker wennen aan het begin. Als je het eenmaal door hebt kom je in verschillende stages waarbij de blokjes zich sneller naar beneden gaan en de 'timeline' zich ook sneller of langzamer gaat verplaatsen. Deze timeline veegt de aaneenschakelingen van blokjes weg zodat je veld wat opgeruimd wordt en jij je punten krijgt. Deze kleine extra's ten opzichte van de oude Tetris maakt het alsof je weer helemaal opnieuw verslaafd raakt.
De Presentatie: Aan het doosje van de game kun je al zien dat de game een heerlijke stijl uitstraalt, dit is overal terug te vinden in de game, van laadscherm tot in-game scherm. De achtergronden, muziek, geluidseffecten, skins en kleuren gaan per stage allemaal heerlijk samen. Elke stage krijgt een stoere soundtrack, met bijbehorende geluidseffecten als je bijvoorbeeld grote combinaties maakt. De wisselingen tussen stages gaat vaak gepaard met een aangename 'wow' omdat ze vaak heerlijk van elkaar verschillen en subliem in elkaar overlopen. Voor mij is dit laatste echt één van de grootste krachten van de game.
De Graphics: Voor mij is het behoud van 2d geen zonde, ik vind het mooi dat er anno 2005 nog de mooiste 2d games uitkomen. Lumines laat zien dat 2d nog geen klein beetje aan kracht verloren heeft. Alles is strak, glimt, is volop kleurrijk en beweegt soepel. De dynamische achtergronden zijn een welkome extra, die zeker opgemerkt moet worden. Lumines houdt zich 100% stand tussen al het 3d geweld.
|