Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Review:

Far Cry 2


Door MaartenL op 06-11-2008 om 16:23
Bron: Gamed

Enkele jaren geleden bracht Crytek Studios ons Far Cry, een shooter met parelwitte stranden, mistige jungles, huurlingen en mutanten. Ubisoft gooit met Far Cry 2 echter het roer om en brengt ons naar Afrika waar je terecht komt in het midden van een burgeroorlog die het land verscheurt. Het baden in de zon is gedaan, tijd om te denken aan wat wél nog telt: overleven, diamanten en the Jackal uitschakelen.

Het spel opent prachtig met je aankomst in een fictief gebied binnen Afrika die helemaal niet zo vlotjes verloopt. Je bent nog maar net met je twee voeten op de grond en je zit al meteen in het middelpunt van het conflict tussen de twee oorlogvoerende facties. Natuurlijk gaat een huurling zich niet zomaar mengen in een oorlog zonder een doel. De draad doorheen het gehele spel zal dan ook draaien om het zoeken naar the Jackal, een wapenhandelaar die de twee strijdende facties voorziet van de nodige schietijzers. Een lucratief zaakje voor hem maar chaos voor de bevolking, hoog tijd dat hieraan een einde wordt gemaakt.

Eenmaal je de tutorial hebt doorgelopen, ben je vrij om te gaan en staan waar je wil. De omgeving is aardig groot en beslaat verschillende types van gebieden zoals jungles, toendras en woestijnvlaktes die je kan doorkruisen met onder meer jeeps en buggies. Dit alles mag je verwachten met knappe, verzorgde graphics. Schaduwen, rookeffecten en texturen zijn allemaal in orde, daarboven krijgen we nog zoneffecten om U tegen te zeggen maar het echte paradepaardje van de game zijn toch de physics van het vuur. Een klein vlammetje op wat droog gras en het duurt niet lang voordat de wind de nabije omgeving ook in lichterlaaie zet. Zo kan je, als de wind goed staat tenminste, een heel dorpje uitbranden of je vijanden dwingen nieuwe dekking te gaan zoeken. Dat Ubisoft de focus legt op inleving is overduidelijk want de animaties van je character zijn werkelijk prachtig, alles lijkt alsof je zelf de handeling zou uitvoeren. Het enige minpunt aan de graphics is dat er soms sprake is van popup: bosjes, bomen en rommel op de grond komt af en toe te laat in het zicht maar gelukkig niet zo erg dat je er tegen rijdt.


Na de omgeving wat verkend te hebben en enkele safehouses te bevrijden waar je je game kan saven en ammunitie kan halen, besloot ik dat het tijd was voor een beter arsenaal te verkrijgen. Hierbij heb je verscheidene sidemissions ter beschikking: je kan voor een wapenhandelaar een convooi uitschakelen voor extra wapens, een huurmoord uitvoeren voor diamanten of een missie bij je buddy halen om je safehouses te upgraden. Onderweg vind je ook diamantkoffertjes die her en der verspreid in de wereld liggen die je met behulp van een GPS signaal kan localiseren, een beetje de hidden packages van Far Cry 2 zeg maar. Helaas komen deze missies na een tijd erg eentonig over aangezien de gesprekken en het doel nagenoeg altijd hetzelfde blijft, enkel de locatie wordt wel eens afgewisseld. Soms ligt je doelwit echter aan de andere kant van de map, net tussen de busstations die je normaal gebruikt om snel te kunnen reizen. Je zal dan ook erg vaak nood hebben aan een voertuig om de grote afstanden af te leggen.

Enkele sidemissions later was ik tevreden over mijn nieuwe wapens en ging ik de hoofdmissie aan. Deze beslaan verschillende objectieven zoals het terughalen van documenten of het opblazen van een enorme waterleiding. Bij de hoofdmissie ontvang je ook nog eens een telefoontje van je buddy die je een optioneel deel bij missie voegt zodat je wederom upgrades vrijspeelt. Hierbij is het jammer dat de beide doelen af en toe een beetje ver uit elkaar liggen, al is het niet zo erg als bij de sidemissions gelukkig. Ook moet er rekening worden gehouden met de controleposten die je soms kan tegenkomen, des te meer omdat de vijanden er terugkeren zelfs je er al geweest bent wat wel eens hinderlijk kan zijn omdat de tegenstanders je achtervolgen met voertuigen als ze je opmerken. Later in de game is je wapentuig echter zo uitgebreid dat je snel komaf kan maken met je achtervolgers. De briefings van de missies zijn echter betreurend: je gaat naar de opdrachtgever en er start een snelle conversatie waarna je terug kan beginnen reizen, hetzij met een tussenstop voor een optioneel gedeelte van je buddy. De missies trekken je dus niet in het verhaal en de voice acting in de game komt vreemd over, net alsof iedereen praat met een enorme haast.


Het sterke punt van de game is gelukkig niet wat moet je doen maar hoe je het kan doen. De mogelijkheden zijn legio: snipen, rambo-stijl, platbranden, opblazen, noem maar op. Je kan elke keer opnieuw een passende tactiek kiezen mits je de juiste wapens hebt natuurlijk. Belangrijk hierbij is ook de inleving in het personage en de aparte actie die de game naar boven brengt. Het vuur is een geweldige additie maar het ook het genezen van je wonden is leuk verzonnen. Je hebt vijf balkjes levenskracht waarbij elk blokje buiten het laatste regenereert na verloop van tijd. Mocht je toch zo onfortuinlijk zijn om het laatste blokje te betreden dan begin je dood te bloeden en moet je dringend een veilige plek vinden om de wonde te genezen door middel van een knappe animatie die gaan van het rechttrekken van je botten tot het verwijderen van kogels uit je armen of benen. Je hebt er dus alle baat bij om veilig te verscholen te zitten moest je zwaar gewond raken. Mocht je toch het loodje leggen, hoef je niet te panikeren, je buddy zal je komen wegslepen uit het vuurgevecht en je naar veiligheid brengen. Niet alleen je wonden kunnen roet in het eten gooien, ook de geweren die je opraapt zijn onbetrouwbaar. Ze vertonen roest en vuil en willen na een aantal schoten blokkeren of in het ergste geval kapot gaan. Aangeraden is dan ook om je wapens bij de handelaar te kopen zodat ze nauwkeuriger zijn en langer meegaan, iets waar je tevens upgrades voor kan kopen als je genoeg glimmende steentjes hebt. Deze features geven de game zijn uniek karakter en dragen veel bij aan de gameplay.

Qua plezier zit het met Far Cry 2 dus wel allemaal goed. Helaas heb je voor dit alles geen echte drijfveer. Je hebt dan wel een missie om the Jackal te vinden maar voor het grootste deel van de game moet je missies doen voor de twee strijdende facties waarbij je ze tegen elkaar opzet om nog wat olie op het al enorme vuur te gieten. De missies worden echter erg oninteressant overgebracht waardoor het gevoel van betrokkenheid toch zoek raakt, iets wat verwonderlijk is gezien dit op nagenoeg elk ander vlak enorm goed verzorgd werd. Dit is ook het geval voor de geluidseffecten: geweren genieten van de juiste geluiden, de tegenstanders praten Engels en Zuid-Afrikaans en hun conversatie heeft echt betrekking op de huidige situatie. Je hoort ze dan ook effectief naar je zoeken of hun collega’s adviseren om voorzichtig te zijn. Hieruit kan je uit afleiden dat de tegenstanders beschikken over de nodige AI om een uitdaging te vormen, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden. Mensen die een hekel hadden aan mutanten of aliens kunnen opgelucht ademhalen, deze zullen de revue niet passeren. Dit betekent dan wel weer dat je telkens dezelfde vijanden bevecht waarbij enkel hun uitrusting van verbetering mag genieten. Realistisch, dat in ieder geval wel, maar niet zo leuk voor de speler.


Uit al het bovenstaande heb je wel al gemerkt dat Far Cry 2 een aparte shooter is. De actie spat van je scherm en geeft enkele ‘WOW!’ momenten als je geplande tactiek in al zijn glorie tot uitvoering wordt gebracht. Alles op de voice acting na heeft een goede afwerking en is enorm sfeervol tot in de kleinste details. Menig persoon zal zich vergapen aan de opkomende zon, de open vlaktes met zebras, de bomen die onderhevig zijn aan zware wind of zijn eerste vuurzee. Het enige wat de game naar beneden haalt is het reizen dat irritant kan worden door terugkerende vijanden en lange afstanden en de manier waarop het verhaal gebracht wordt. Dit kon wel een pak beter, ik kon weinig enthousiasme opbrengen voor de facties, de burgers kom je niet eens tegen in het spel en de hele oorlog komt erg oppervlakkig over. Gelukkig vergeet je het zwakke verhaal als je eenmaal het volgende kamp besluipt of de kogels om je oren heen suizen. Keuzes en vijanden genoeg om je voor een aardige periode zoet te houden en als je eenmaal klaar bent met de story mode kan je je uitleven in de multiplayer mode waar zoals te verwachten de standaard gametypes ter beschikking staan. Helaas dat de multiplayer zelf niet zo leuk is in vergelijking met de funfactor van de singleplayer. Als je de game zou halen, dan zal dit vooral voor de singleplayer modus moeten zijn. Far Cry 2 is een topper en brengt je een open wereld, unieke actie en inleving zoals geen enkele shooter hem heeft voorgedaan, de minpunten zoals de multiplayer of het verhaal doen weinig teniet aan de ervaring.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   90
Replay   80

Far Cry 2 is niet geheel revolutionair maar wel een grote stap voorwaarts in FPS-land.
86


17:33  Joker Fatality ongecensureerd voor Europa
13:55  Magic Ball in eerste trailers
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
Goof op 06-11-2008 om 16:25 [Niv: 96 / Exp: 4793]
86 valt ook tegen... ik had hoger verwacht.

GekooktEi op 06-11-2008 om 16:26 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Revolutionair is hij inderdaad niet. Een 9 vind ik 'm inderdaad ook niet waard, een 85 komt een stuk beter in de buurt. Mooi spel, toch maar ik bewaar 'm nog even tot Fallout 3 mijn gedachten een beetje uit is . En ik moet nog even CoDWaW spelen zolang het kan .

Gewijzigd door GekooktEi op 06-11-2008 om 16:26

Gast (217.123.238.xxx) op 06-11-2008 om 16:30
Veel, veel, echt veeeeels te hoog. Ik had het maximaal een 7,5 gegeven. Veel te eentonig. (ik speel op hardcore)

Jelle Havermans op 06-11-2008 om 16:31 [Niv: 103 / Exp: 5158]
mooie review.en een goede score. echt perfect vind ik de game niet, het reizen word na 3 uur gamen behoorlijk saai en van mij hadden ze de respawn van de outpost er ook uit kunnen halen dat is echt irritant na 6 x. voor de rest vind ik hem zeker je 55 euro waard, de graphics, explosies en gameplay zijn geweldig, en zeker later in de game word het verhaal en de uitgebreide wapenindex ook nog zeer interesant.

Gast (80.100.18.xxx) op 06-11-2008 om 16:35
is vind het een laat cijfer... het is een uber vet spel... en het is een hele andere actie dan andere games... het duurt ook heel lang (op de goede manier) en ook nog een map editor + MP die uber vet is!!!

_O_

Gast (62.58.44.xxx) op 06-11-2008 om 16:36
Vind het cijfer eigenlijk heel gepast..

Alleen snap ik een 85 voor de sound niet, ik vind de sniper geluiden echt supervet, vooral die Barretta-achtige sniper geeft een oorverdovende knal die je door de hele jungle hoort.. daarnaast zijn die machinegeweer geluiden ook nijs..

Goeie review verder.

Gast (80.100.18.xxx) op 06-11-2008 om 16:36
@flipflop,

je moet ook gwn met de bus gaan en laatste stukje rijden...

Gast (217.123.238.xxx) op 06-11-2008 om 16:40
@gast62 dat komt door de voiceacting die kut is.

Gast (212.61.144.xxx) op 06-11-2008 om 16:48
ik werd schijtziet van dit spel, veel te eentonig, vooral in de auto tussen langs die controlepunten.
En iedereen die je tegekomt is hostile volgens mij

wfrulez op 06-11-2008 om 17:07 [Niv: 7 / Exp: 337]
goede review

im2 op 06-11-2008 om 17:12 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Damn, ik heb 'm 25 oktober al besteld maar heb 'm nog steeds niet. Ik ga toch maar eens contact opnemen

Gewijzigd door im2 op 06-11-2008 om 21:57

Gast (86.87.250.xxx) op 06-11-2008 om 17:17
@ im2duvi je bedoeld vast 25 oktober haha

Talicus op 06-11-2008 om 17:19 [Niv: 66 / Exp: 3303]
Same here im2duvi, ik heb hem 23 oktober besteld en nog steeds niet binnen... Ik kan wel even wachten, dit is wel een aardige game maar geen revolutionaire game, maar toch wel jammer dat het zo lang duurt.

Wii gamer op 06-11-2008 om 17:20 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Het framerateprobleem is werkelijk een groot probleem. Ook zijn er meerdere dingen die ontzettend kunnen storen in deze game. een 86 is meer dan goed voor deze game.

Nebo op 06-11-2008 om 17:24 [Niv: 7 / Exp: 367]
Ik heb geen framerateproblemen gezien

Robert op 06-11-2008 om 17:24 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@wiigamer

moet je maar een goede PC hebben.

ik vind em ook niet zo goed, hij is gewoon heel erg herhalend en rijden in auto's zuigt

No'tje op 06-11-2008 om 17:24 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Vet spel maar niets voor mij, ik heb liever en lineaire shooter. En een ding snap ik niet waarom komen er steeds van die gassies achter je aan in de auto`s? Zijn dat duane`s ofzo

MaartenL (Redacteur) op 06-11-2008 om 17:34 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Nope, dat is gewoon de vijand, beide facties in de game zijn namelijk vijandelijk tegenover jou. Die gasten in auto's zijn patrouilles of mannen van een controlepost die je voorbij reed.

Master Killer op 06-11-2008 om 18:12 [Niv: 87 / Exp: 4361]
@MaartenL

Heb je ook de console versie geprobeerd?

Bij de ps3 en xbox 360 versie irriteerde ik me aan de aim, het voelde niet nattuurlijk en heel oppervlakkig. Zo irritant zelfs dat ik het half onspeelbaar vind

MarcianoNL op 06-11-2008 om 18:25 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Heel erg goed voor je eerste echte artikel hier op Gamed Maarten.

Ik mag hopen dat ik wel efe rustig op wat diertjes kan jagen zonder dat ik meteen een hele groep vijanden achter me aan heb, maar daar kom ik hoogswaarschijnlijk morgen wel achter. Ben ook heel erg blij met het effect van de zon, het is echt heel erg mooi en ik hoop daarom ook dat meerdere games dit gaan doen. Ik merkte het namelijk ook al in Fable 2 en een klein beetje in Fallout 3(daar is het anders maar wel focking mooi)

Gewijzigd door MarcianoNL op 06-11-2008 om 18:25

Gast (94.208.145.xxx) op 06-11-2008 om 18:38
lijkt me een leuke game heb alleen een paar vraagjes

hoe lang doe je gemiddeld om uit te spellen, kan je coop en met zn 4 tegen elkaar?

mooie revieuw trouwens

MarcianoNL op 06-11-2008 om 18:45 [Niv: 217 / Exp: 10864]
@ Gast

Coop en splitscreen met zijn 4en is jammergenoeg geen mogelijkheid, wel heb je de kans om aan de gang te gaan met user-created maps en kun je lekker online knallen.

Stammetje91 op 06-11-2008 om 18:48 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik ben wel van plan hem te gaan kopen/huren, maar ben voorlopig nog wel bezig met Fallout 3. Daarbij komt dan nog Naruto volgende week en Guitar Hero over twee weken, dus kan nog wel effies duren voordat ik hem ga spelen.

medet1996 op 06-11-2008 om 19:07 [Niv: 0 / Exp: 2]
hoe download je games of vieos van deze site

GekooktEi op 06-11-2008 om 19:08 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Het is geen downloadsite, medet...

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Far Cry 2
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media